Dlaczego firma marketingowa nie gwarantuje określonej pozycji w wyszukiwarce?
Stało się! Założyłeś stronę internetową i zdecydowałeś się powierzyć jej pozycjonowanie, jednej z agencji marketingowych. Szukasz tej najbardziej odpowiedniej i podczas wielu spotkań słyszysz, że agencja nie jest w stanie zagwarantować Ci pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania. Automatycznie zapala Ci się w głowie lampka alarmowa. Ale czy zawsze powinna?
Z doświadczenia wiem, że powyższy scenariusz jest bardzo częsty. Wydaje nam się, że skoro powierzamy pozycjonowanie profesjonalistom, powinniśmy po niedługim czasie widzieć konkretne efekty, w postaci Top3. Czasem utwierdzają nas w tym przekonaniu także firmy, które nieraz decydują się na rozliczanie za określone efekty. Choć na pierwszy rzut oka jest to dość ciekawa propozycja, wbrew pozorom, to w tym przypadku powinna nam się zaświecić lampka ostrzegawcza. Zerknijcie dlaczego!
Gwarancję określonych pozycji może dać tylko Google
Pozycjonowanie jest procesem ciągłym, często przynoszącym efekty dopiero po wielu miesiącach. Firmy marketingowe nie powinny obiecywać klientom określonych miejsc w wyszukiwarce, chociażby z tego powodu, że nigdy nie będą w stanie kontrolować rozmaitych algorytmów Google. Google bardzo dba aby takie informacje nie wyciekały na zewnątrz. Ponadto algorytmy są bardzo często aktualizowane i tym samym, żadna agencja nie zna wszystkich czynników rankingowych, ani ich dokładnej wagi w kształtowaniu pozycji w wyszukiwarce. Jednak agencje, wykorzystując swoje doświadczenie, ciągłe szkolenia i nieustanną analizę oraz dysponując zestawem określonych narzędzi, starają się wpłynąć tak na ranking, aby promowana strona osiągała jak najlepsze pozycje.
Agencja ma ograniczone pole działań, jeśli klient dysponuje małym budżetem
Decydując się na pozycjonowanie strony, powinniśmy wziąć pod uwagę konkurencję oraz zastanowić się czy nasz budżet jest zbliżony do budżetu konkurencji. Jeżeli dysponujemy ograniczonymi środkami, a nasza konkurencja sporo inwestuje w określone działania, wynajęta firma marketingowa będzie mieć dość wąskie pole manewru. Pamiętajmy, że na rynku działa wiele firm, walczących o Top3 w wyszukiwarce i nieraz najdrobniejsze detale mogą sprawić, że uzyskamy gorsze wyniki, niż oni.
Agencja nie ponosi odpowiedzialności za błędy i niepożądane działania na stronie www
Często klientom wydaje się, że skoro niedawno powstała ich nowa strona, powinna się szybko i łatwo pozycjonować. Jednak nie są świadomi tego, że niemal każda nowa strona wymaga kompleksowej optymalizacji. Pracuje się nad jej szybkością, zniwelowaniem rozmaitych błędów wynikających z kodu lub szablonu, optymalizuje grafiki itd. Dlatego przed rozpoczęciem działań pozycjonerskich, zawsze powinno się wdrożyć liczne zalecenia kompleksowego audytu. Efektywna, dobrze zoptymalizowana i tym samym wartościowa dla robotów Google strona to ponad połowa sukcesu w pozycjonowaniu. Niestety niewielu klientów się na to decyduje, z uwagi na dodatkowe koszty, na które nie są często przygotowani.
Na stronie mogą wystąpić także liczne działania niepożądane, które spowodują gwałtowny spadek pozycji. Do takich działań zalicza się m.in. nieopłaconą/nieskonfigurowaną domenę, źle działające serwer, różne konsekwencje zmian dokonywanych na stronie przez klienta, błędy mogące ujawnić się po aktualizacjach, zawirusowanie strony czy ataki hakerskie.Szczególnie w ostatnim przypadku, Google bardzo szybko potrafi rozpoznać, że dana strona stanowi zagrożenie dla użytkowników i karze ją poprzez nałożenie filtru. Często nawet błyskawiczna interwencja nie jest w stanie szybko przywrócić utraconych pozycji w rankingu wyszukiwarki. Firma SEO nie jest w stanie przewidzieć podobnych sytuacji, ani nie ma wpływu na to, w jaki sposób hakerzy lub spamerzy namieszają w kodzie witryny.
Agencja nie odpowiada za nieuczciwą konkurencję
Praca pozycjonera jest przepełniona szeregiem unikalnych wytycznych, których należy się trzymać, aby z czasem osiągnąć zamierzone rezultaty. Jednak bardzo łatwo jest tę pracę zniszczyć np. poprzez powielanie treści lub linkowanie z niezaufanych domen. Agencja SEO nie jest w stanie także zapewnić, że takie działania konkurencji, nie będą się pojawiały w przypadku firmy pozycjonowanego klienta. Pamiętajmy również o tym, że na rynku istnieją firmy zajmujące się depozycjonowaniem.
Kwestie prawne
Każda umowa na pozycjonowanie regulowana jest przez art. 734-751 Kodeksu Cywilnego. W jej ramach zleceniobiorca jest zobowiązany do realizacji działań, mających na celu zaindeksowanie witryny zleceniodawcy, na wybrane słowa kluczowe w określonej wyszukiwarce. Jest to umowa konsensualna, dwustronnie obowiązująca, wzajemna i najczęściej odpłatna. Zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie za staranne działanie, którego wysokość może być uzależniona od efektu.
Warto zwrócić uwagę, że decydując się na usługi SEO, nie podpisujemy umowy rezultatu, a jedynie umowę na określone działania, mające na celu przynieść zamierzony cel.
Jak widzimy, na efekty pozycjonowania składają się liczne uwarunkowania i wytyczne, na które agencja nie zawsze ma bezpośredni wpływ. Dlatego, chcąc pozostać uczciwym wobec klientów- warto im o tym wspomnieć. Przy wyborze odpowiedniej agencji, w wielu przypadkach powinien nas również zadziwić fakt, że agencje gwarantujące efekty, zapewniają je, jedynie na czas trwania umowy. Potem cała ich praca zostaje zazwyczaj niszczona, czego efektem jest drastyczny spadek pozycji klienta w wyszukiwarce. Natomiast możecie być pewni, że agencje rozliczające się za wykonanie określonych działań w celu podniesienia SERP, nigdy nie będą uciekały się do takich praktyk i ich praca będzie dawać długofalowe efekty, nawet po okresie zakończenia współpracy z klientem.